Kuten joku saattoi huomata, kesällä ajateltu lento SRH:lla ei päässyt Ranskaan asti, vaikka otsikossa niin ehdotettiin. Pidimme talvilomaa vuodenvaihteen tienoolla ja kohteena oli Ranska. Siitä se idea sitten lähti, kuten mainoksessakin sanotaan. Matkan varmistuttua, otin yhteyden paikalliseen lentokerhoon ja kyselin mahdollisuutta lentää heidän koneella, opettajan kanssa. Opettajan ottaminen on helppo tapa lentää yksittäisiä lentoja paikassa joka ei ole tuttu.
Sähköpostia lähetin noin kuukautta ennen kuin ajateltu lentopäivä oli, joten koneen varaus onnistui helposti. Yhteyden otto tapahtui englanniksi kuten kaikki kirjeenvaihto, ei mitään ongelmia. Kerho oli nimeltään Aero Club Champagne ja web sivut löytyvät osoittesta http://www.accraf.com .
Olimme kentällä puolen aikaan kun sovittu aika oli tasalta. Hetken päästä tulikin lennonopettaja (Véronique RENAUD ) paikalle ja kertoi että hänellä on yhden lennon järjestäminen ennen meidän vuoroa. No problem. Katseltiin klubi taloa ja pohdittiin kuinka meille saataisiin samanlainen.
Sitten olikin jo meidän vuoro, headsetit mukaan ja koneen tarkastusta sekä siirtämistä. Ihan samaa kuin kotona. Vesibensat kaikista 13 paikasta joista C172 180 hp moottorilla on. Kone ulos ja bensan määrän tarkistuksen jälkeen Véronique totesi että tankataan vielä. Käynnistettiin kone ja Véronique kävi listaa läpi (ääneen ja käänsi ranskasta englantiin). Rullattiin kone tankille ja sehän meni näpsästi, kun useampi henkilö tekee hommaa. Sitten uudelleen kone käyntiin ja neuvottelu, kuka hoitaa radion. Toivoin että jos opettaja hoitaisi sen, ensimmäinen lento Ranskassa jännittää hieman.
Loppu tarkastukset ja lupa rullata kiitototielle, sinne ja matkaan. Nousussa nopeus hieman seilasi, kun ikkunat olivat vielä niin höyryssä että sivuikkunasta piti katsella missä maa on. Kun oltiin noustu tarpeeksi, tulikin pilvet jo vastaan, jäätiin siis 1700 ft. Hetken lennon ja suunnan ottamisen etelään noustiin pilvien päälle, aurinko paistoi mukavasti, mutta… Ei ollut enää scattered vaan rupesi olemaan overcast, takaisin pilven alle ja jäätiin ihan pilven pohjiin, 1700 ft.
Siinä sitä suunnattiin kohti Valtryn kenttää, radiossa otettiin yhteyttä aktiivisesti, mutta onneksi siitä ei minun tarvinnut välittää. Kuokka vaihtui ainakin 4 jollei 5 kertaa. Sitten etsimään Valtryä. Onneksi nykyisin on GPS, kyllä se kertoi suunnan. Myötätuuleen 1500 ft, kenttä melkein 600. Siinä kun lennettiin katseltiin että onpas monta 747 konetta platalla. Kenttä on pitkä kuin mikä mutta vain rahtikäytössä, joskus kuulemma AirFrance käy harjoittelemassa isolla kalustolla lähestymisiä.
Laskuun, normaali kuviot ja tähtäys kynnykselle, 3,5 km baanalla. No onneksi asiasta muistutettiin ja kaasua lisää. Lasku sitten noin 1/3 kiitotien alusta, mutta tilaa olis ollut vaikka kuinka. Rullaus ”mihin vaan” jos lähdette kerta muutaman minuutin päästä. Hetki mitettimistä miten palataan ja päädyttiin siihen että jos koitettaisiin hieman enemmän lännestä.
Rullaukset ja ilmaan. Samaan aikaan oli tulossa toinen risteävä kone, joka lensi 2000 ft joten jäimme 1500 jalkaan. Kone nähtiin ja jatketiin matkaa, nyt pilvet olivat lähteneet matkoihin, joten keli oli mitä hienoin. Tultiin juuri Vertusin ja Le Mesnil sur Oegerin välistä, käännyttiin siitä kylien jälkeen pohjoiseen, joten saimme katsella koko Cote de Blanc:in ilmasta. Siitä La Caven päällä yksi 360 ja Eperney:n pohjoispuolelta kohti kenttää.
Suoraan finaaliin (AFIS kenttä) ja lasku suunnilleen kohdilleen, vähän tömähti, mutta ei pahasti. Lentoaikaa 1 h 07 minuuttia, ranskan ilmatilassa. Kone parkkiin ja vastaan käveli jo kaveri joka lähti seuraavalle lennolle. Lasku tuli nopeasti ja täsmällisesti mutta ystävällisesti.
Lentäminen oli mukava lisä muuhun matkailuun. JAR-lupakirja käy euroopassa suoraan ja kun ottaa paikallisen opettajan mukaan ei tarvitse liikaa jännittää paikallisia käytäntöjä. Lennot olivat siis LFQA-LFOK-FLQA, meno 31 minuuttia ja paluu 36, koneena F-HACC, Cessna 172 (kerholaisten hinta muuten 156 ja vieraiden 177 euroa). Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, kun seuraavan kerran olette matkalla.
Sami L
kuvat: http://mik.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+-+Vuosi+2009/SRH+Eurooppa+2009/Ranska/