Skip to content

Laihentaminen

Sekä CTL:n että COXin kohdalla on havaittu ajoittain runsasta sytytystulppien nokeentumista ja siitä johtuen reilua kierrosten pudotusta koekäytössä. Syy lienee runsas lentäminen rikkaalla seoksella, mikä korostuu etenkin laskukierroslentämisessä. Seoksen oikeaoppisella laihentamisella matkalennolla ja rullauksen aikana voidaan vaikuttaa moottorin pysymiseen puhtaampana ja myös polttoainetta säästyy. Jotta asia muistuisi mieleen joka lennon yhteydessä, rullauksen ajaksi laihentaminen lisätään myös tarkastuslistaan omaksi kohdaksi.

Lue lisää aiheesta Espoon Moottorilentäjien sivulta; www.esmofly.net, sieltä kohta “Käyttöohjeita” ja listasta “Bensa on kallista, opettele laihentamaan Archeria oikein”. Tämä siis koskee Piper Archeria, mutta on sovellettavissa suoraan myös CTL:lle ja COXille. COXin kiertämällä säädettävä seosvipu antaa mahdollisuuden varsin tarkkaan laihentamiseen; CTL:n kohdalla vipua vedettäessä on oltava hieman rauhallisempi.

Laihentaminen rullatessa:
Aseta kierrokset 1000rpm. Vedä seosvipua n. 3 cm (n. laippavivun verran) ja jatka varovaisesti kunnes moottori alkaa käydä hieman karheasti. Työnnä vipua tästä rikkaammalle hivenen, jotta moottori juuri ja juuri käy kunnolla. Tällöin myös kierrokset ehkä ovat hieman korkeammalla kuin alkuperäinen 1000 rpm. That’s it, tällä asetuksella voit jatkaa toimenpiteitä ja rullata odotuspaikalle!

Muista käyttää tarkastuslistaa odotuspaikalla, jotta varmasti asetat seoksen myös rikkaalle ennen koekäyttöä ja lentoonlähtöä. Kun olet laihentanut riittävästi, et voi tehdä edes koekäyttöä ilman moottorin röpötystä. Käytä lisäksi “leveää kättä” lentoonlähdössä, jolloin seos menee rikkaalle vaikka olisi kaikista tarkistuksista huolimatta unohtunut laihalle.

Laihentaminen matkalennolla:

Aseta matkalentoteho alle 75%. Vedä seosvipua n. 2,5 cm (hieman alle laippavivun verran) ja jatka varovaisesti. Samalla huomaat EGT:n (pakokaasun lämpötila) nousevan. Jatka kunnes EGT ei enää nouse (ollaan “piikissä”) ja vie seosta tästä rikkaalle n. 50 F. Seokseen tarvitsee koskea vasta ennen tehonlisäystä tai liukuun lähtöä.

Aihe: Jäsenuutiset, Kalusto.