Kesä on ollut lentämisen osalta aktiivinen. Kerhon kalusto on pyritty pitämään mahdollisimman paljon kerholaisten käytössä korjaamalla merkittävät viat ja siirtämällä pienempiä kosmeettisia juttuja syksyyn. Kerhon koneet ovat lentäneet yhteensä syyskuun alkupuolella jo yli maagisen 1000 tunnin rajan, mikä on enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Kaunis CAVOK-kesä on tarjonnut hienoja lentopäiviä, ja koneet ovat kiertäneet aktiivisesti tehden lyhyitä ja pidempiä lentoretkiä. OH-COX:n kärsittyä lentovaurion OH-SRH ja OH-STL tekevät nyt parhaansa tyydyttääkseen kerholaisten lentotarpeen. Muistattehan koneita varatessanne, että koneilla on lukuisia käyttäjiä. Toisia huomioiden homma toimii. Jos varaamasi lentosi syystä tai toisesta peruuntuu, poistamalla sen mahdollisimman nopeasti varauskirjasta annat toiselle kerholaiselle mahdollisuuden ilmailuun.
OH-COX: Kone teki elokuun puolivälissä Malmilla kovan laskun, jonka seurauksena koneen potkuri, oikea siivenkärki ja moottori vaurioituivat. Onneksi lentäjät selvisivät pelkällä säikähdyksellä. Viime viikolla vakuutusyhtiön tarkastajat kävivät tarkastamassa koneen, ja neuvottelut sen kohtalosta ovat käynnissä. Koneen korjausarvio menee lähelle koneen vakuutusarvoa saatujen tarjousten pohjalta. Kerhon hallitus pyrkii saamaan korvausasian selväksi mahdollisimman nopeasti. Jos OH-COX korjataan, koneeseen tehdään samalla jo aiemmin listalla ollut peräsinremontti. Koneen korjauksessa menee arvion mukaan kalenteriaikaa noin kaksi kuukautta.
OH-SRH: Autopilotin ongelmat saatiin rajattua yhden servon sähkömoottoriin, joka on nyt vaihdettu. Autopilotin toiminta on palautunut normaaliksi. Koneen transponderi on irrotettu ja lähetetty korjattavaksi mutta laite on osoitautunut korjauskelvotomaksi. Olemme siis ostamassa uutta transponderia. Seuraavassa huollossa on tarkoitus yrittää kalibroida koneen vasemman tankin PA-mittari, joka näyttää 4 Gallonaa liian vähän.
SRH koki rengasrikon viime viikolla laskeutuessaan Kiikalaan. Malmilta toimitetun vararenkaan avulla kone ja Kiikalaan jääneet lentäjät saatiin kuitenkin nopeasti takaisin Malmille.
OH-STL: Konetta kesäkuun alusta vaivanneet toisen GPS:n ja pitot heatin ongelmat saatiin pitkällisten analyysien jälkeen rajattua koneen käynnistämisen yhteydessä tapahtuvaan G1000:n osittaiseen sekoamiseen. Koneeseen on nyt ostettu ja asennettu uusi hieman tehokkaampi akku, jonka avulla vioista on päästy eroon. Käsityksemme mukaan starttihetkellä järjestelmä on vanhalla akulla käynyt hetkellisesti alijänniteisenä. Kone on käynyt tällä viikolla jälleen 100h huollossa, eli kesäkuun 19. päivästä alkaen on kone lentänyt mahtavat 200h. Lisää lentäjiä koneeseen mahtuu, joten ne joilla ei tyyppejä vielä koneeseen ole, ottakaa rohkeasti yhteyttä lennonopettajiin.
Hyviä loppuvuoden lentoja kaikille
MIK Kalustoteam.