STL:n moottorissa ilmeni jäähdytysnestevuoto, jonka syyksi osoittautui sylinterikannen halkeama. Moottorissa on tunteja jäljellä vielä n. 370, joten se päätettiin korjata. Lisäkustannus mahtuu talousarviossa huolloille ja korjauksille varattuihin raameihin, eli koneen tuntihinta säilyy ennallaan. Sylinterikannen vaihdon pitäisi valmistua tämän viikon aikana.
Onko STL:n seuraava moottori Continental Diesel CD-135 (vanha nimi “Thielert Centurion 2.0”) vai Austro Diesel? Jälkimmäisen hankintahinta näyttäisi olevan merkittävästi edullisempi, mutta edellyttää ns. NG-konversiota (mm. wingletit, uusi G1000-versio), mikä merkitsee verrattain suurta lisälainanottoa. Austro Dieselin tämänhetkinen pienempi kappalehinta kuitenkin tarkoittaa että NG-konversio maksaisi pitkällä tähtäyksellä itsensä takaisin. Jatkamme asian selvittämistä ja kutsumme aikanaan jäsenkokouksen päättämään moottorivalinnasta ja mahdollisen NG-konversion edellyttämästä lisärahoituksesta.
Päivitys 3.6: Valmistelu on edennyt – ylimääräinen jäsenkokous kutsutaan koolle jo ensi maanantaiksi 8.6. klo 18!
Tarkemmat luvut ja rahoitusmalli valmistuvat siten että ne voidaan kokouksessa esitellä. Asialla on kiire, koska Diamondin tehtaalle pitää varata slotti isoa muutostyötä varten n. 6kk etukäteen.
www.diamond-air.at/services/austro-engine-upgrade.html
DA40-TDI/Service_Bulletins/SBD4-080-O-1-Conversion-to-DA40NG.pdf
* * *
SRH:n moottorin jaksoa on noin 200 tuntia jäljellä, siihen päätettiin hankkia Continental Diesel CD-135, tarkempi vaihtoajankohta riippuu tuntikehityksestä, varovaisesti arvioiden menee syyskuulle.
Uusi vakuumipumppu on tilattu ja vaihdetaan osan saavuttua.