IHQ:lla suunnattiin alkuviikolla matkalennolle kohti Riian Spilveä. Lentosuunnitelma laadittiin, tankki tankattiin täyteen Kiikalassa ja lähdettiin matkaan.
Tsekkaa matkakertomus alla olevasta ‘lue lisää’-painikkeesta!
Nousimme 6000 jalkaan ja saimme selvityksen Tallinnan TMA:lle. Jätettyämme TMA:n jatkoimme valvomattomassa aluelennonjohdon jaksolla.
Matkan ensimmäinen lento suuntautui Viroon, Kihnun saarelle. Suomen ja Baltian alueelle oli luvattu kovia tuulia, ja Kihnussa kiitotie oli sopivasti tuulen suuntainen.
Kihnu sijaitsee Riianlahden pohjoisosassa, Pärnun edustalla. Kihnussa on vahvistettu 600 metriä pitkä ruohokiitotie. Kentälle lennetään toisinaan myös reittilentoja.
Kihnuun laskeuduttua siirryimme terminaalirakennukseen, jossa maksoimme laskeutumismaksun (noin 8€) ja kävelimme satamaan.
Kentältä on noin kilometrin kävelymatka satamaan ja Säären kylään.
Kolmen tunnin tauon jälkeen palasimme lentokentälle. Seuraavaksi suunnattiin kohti Latviaa.
Spilven kenttä muistuttaa monella tapaa Malmia. Se sijaitsee Riian kansainvälisen lentokentän CTR:n alapuolella, ja tämän vuoksi kentällä on VFR-saapumis- ja lähtöreitit mataline korkeusrajoineen sekä PPR-menettely. Kentän toiminta on ajoittain myös verrattain vilkasta.
Lentokenttämaksuja kertyi yhteensä 30€ (laskeutuminen 25€, pysäköinti 5€).
Matka lentokentältä jatkui kohti Riian vanhaakaupunkia ja hotellia.
Seuraavana päivänä jatkoimme vanhankaupungin kiertelyä.
Iltapäivällä oli aika suunnata takaisin Spilven kentälle. Aivan kentän portin tuntumassa on huoltoasema, jolta haimme kanistereilla lisää polttoainetta.
Lentosuunnitelman mukaan meidän oli tarkoitus poistua SARPS-ilmoittautumispisteen kautta. Se sijaitsee suoraan kentän yläpuolella ja johtaa Riian CTR:lle. Vilkkaan liikennetilanteen vuoksi emme kuitenkaan saaneet selvitystä nousta CTR:lle vaan poistuimme lähialueelta CLUB:n kautta.
Paluumatkalle suunnittelimme pysähdyksen Kärdlaan, sillä sen kiitotien suunta sopi voimakkaan tuulen suuntaan. Matka taittui melko hitaasti, sillä vastassa oli kovimmillaan 30 solmun vastatuuli.
Kärdlasta suuntasimme kohti Kiikalaa.
Kiikalassa rullasimme suoraan bensakopille, jossa seuraavat lentäjät alkoivat heti valmistella konetta omalle lennolleen.
Pilotteina Jani ja Niko.
Malmin Ilmailukerhossa kannustetaan matkalentämiseen, sillä se avaa ilmailuharrastuksesta hienon puolen. Myös matkakertomusten väsääminen ja matkalentokokemusten jakaminen on enemmän kuin toivottavaa!