Kuvat: http://mik.1g.fi/kuvat/Valokuva-arkisto/2008/SRH_Tanskaan/
Torstaina iltapäivällä tuli viesti Tanskasta, moottori on saapunut.
Illan aikana todettiin, että Perjantai voisi olla mahdollinen siirtolento keli. Pikaisella selvittelyllä Lasse Ingvall ja Marko Einamo päätyivät siihen, että jos aamun ennuste on edelleen hyvä, kone lennettäisiin Tanskaan.
Klo 6:00 herätys ja vilkaisu ulos lumisadetta! Aamun ennusteet näyttivät kuitenkin hyvältä. Lännestä oli tulossa matalapaineen rintama, mutta vasta illaksi eteläiseen ruotsiin ja Tanskaan. Niinpä kello 06:45 tehtiin päätös: go !
Aamulla lähtövalmistelujen aikana Malmin keli oli hieman ”suttuinen”, mutta ennusteiden ja tutkan mukaan kyse oli hyvin pienestä alueesta. Lähtö aika kirjattiin 09:07, pienen lumikuuron aikaan.
Matka Malmilta Kivenlahden taakse sujui hyvin epävarmassa fiiliksessä, sää saattaisi vielä aiheuttaa sen, että jouduttaisiin kääntymään takaisin. Mutta hyvin pian Espoon vaihduttua Kirkkonummeksi keli aukesi ja auringon paiste saatteli matkalaiset eteenpäin.
Helsingin TMA:n jälkeen, valvomattomassa ilmatilassa päätimme nousta hieman ylemmäs, josko vauhtia saataisiin lisää sekä tulevan veden ylityksen vuoksi. Pohjan kohdalla nousimme 4000 ft ja totesimme että vauhtia saatiin hieman lisää, 96 – > 102 kt. Hetken mietinnän ja maisemien ihailun jälkeen kyselimme Turun tornilta, voisimmeko leikata Turun TMA:ta etelästä, pinnalla 65. Saatuamme luvan, nousimme pian pinnoille ja saimme matkavauhdiksi 105 kt, 74 % tehoilla. Vastatuuli hidasti matkantekoa arviolta 10 kt, mutta siltikin vauhti oli kohtuullinen.
Turun TMA:n ohituksen jälkeen yhteys Maarianhaminan torniin ja pyysimme TMA:n rajalta suoraan kohti RUNGA:a, pinnalla 85. Luvan saatua Marko ruuvaili uuden suunnan autopilottiin, mikä oli hoitanut ohjaamisen lähes koko matkan, nousimme taas 2000 ft, pinnalle 85. Runga:an ja samalla siis Ruotsin ilmatilaan pääsimme klo 10.53 eli tunnin ja 41 minuutin lennon jälkeen.
Sweden control:in antaman selvityksen mukaisesti, jatkoimme rungasta suoraan Linköping:iin, suunta oli suoraan kohti välipysähdys paikkaa, Linköpingiä. Menimme hieman Tukholman eteläpuolelta, lähes suoraan Skavistan kentän päältä, kohti määränpäätä, samalla saimme ohjeet laskeutua pinnalle 80.
Mielenkiintoinen viesti oli lennonjohdolta, pysykää nykyisellä korkeudella, vastaan on tulossa kone 1000 ft ylempänä. Tähystimme konetta kolmen silmäparin voimin, mutta huomasimme koneen vasta kun se oli jo ohittanut meidät, hieman sivusta.
Matka jatkui ja rupesimme pyytelemään hiljalleen alempia korkeuksia. Lupa tuli aina ja vauhtia tietysti saatiin paljon lisää, alamäkeä kun laskettiin. Kolmen tunnin lennon jälkeen totesimme että matkaa on jäljellä 15 mailia, joten loppujen lopuksi laskeuduimme Linköpingiin 12.20 suomen aikaa, lentoaikaa tuli 3 tuntia 13 minuuttia. Koko matkan, alkua lukuunottamatta, ilma oli aivan upea, täysin pilvetöntä ja kirkasta. Edessä tosin näkyi jo pilvirintamaa, mutta onneksi ei edelleenkään näyttänyt erityisen pahalta.
Pikainen miehistön ja koneen tankkaus, uuden plaanin teko sekä eväiden osto ja eikun eteenpäin. Lähdimme kohti Odensea kello 13.17 (ajat suomen aikaa). Marko pääsi nyt vetämään henkeä ja Lasse otti ohjaimet.
Nyt Gps ei suostunutkaan löytämään missä olemme. Kartat tarkkaan syyniin ja kyllähän se lentäminen ilman gps:ää onnistuu myös. Marko yritti pitää sormen kartalla kun väistelimme Jönköpingin ja Kronobergin TMA:ita Lassen ja Samin voimin. Samalla pilvien määrä rupesi lisääntymään. Ensimmäiset riekaleet jäivät reilusti meidän alle, joten tiputtelimme korkeutta 4000 jalkaan.
Värnamo:n kohdilla lennonjohto ”ehdotti” että ottaisitte linjan hieman kauempaa Köpenhaminan TMA:n kuin mitä plaanissa oli. Plaaniin olimme laittaneet Svedan (vor) joka sijaitsee hieman Helsingborin pohjoispuolella. Uudelleen mietinnän jälkeen uusi suunta hieman itään Halmstadista, joten yhteys Halmstadin torniin ja lupaa heidän TMA:lle. Uusi linja oli noin 25 mailia lännempänä kuin alkuperäinen.
Jostain syystä Gps päätti myös yllättää ja löysi yht äkkiä sijaintimme Lassen ankara GPS:n ruuvailu tuotti tuloksen Suuntasimme siis Halmstadin ja aktiivisen R50 alueen välistä tanskaa kohti. Saavutettuamme rannikon oli veden päällä oleva pilven alalaita oli juuri 4000 jalassa joten me tiputtelimme korkeuden 3000 ft. Näkyvyys oli kohtuullinen mutta vaihteli välillä erinomaiseen. Lensimme Hallands Väderö:n kautta kohti Kulud:ia jolloin siirryimme Tanskan ilmatilaan.
Suuntana oli ODN (vor) joka on ”suoraan” Odensen TIZ alueen edessä, meidän suunnasta katsoen. Matka taittui 100 kt vauhdilla ja hyvässä säässä. Maasto muuttui hyvin erillaiseksi ja ihailimme rannikkoa sekä sieltä pistäviä niemiä.
Hyvästelimme Köpenhaminan ja otimme yhteyttä Odessan AFIS:n, joka ilmoitteli säät. Tuuli oli suhteellisen sivulta mutta vielä kohtuullisissa lukemissa, 11 kt. Sierra Romeo Hotel laskeutui Tanskan maaperälle 15.55 suomen aikaa, hyvin pehmeästi. Kokonaislentoaika siis 5 h 51 min.
Kone parkkiin ja ovet lukkoon. Kävimme katsomassa Air Alpahan tiloja sekä uuden uutukaista Thielertin 2.0 moottoria, joka tulee siis SRH:n nokalle. Henrik Larsen esitteli moottorin ja selvitteli meille juna-aikataulut niin että pääsisimme kätevästi Köpenhaminaan.
Kävimme Dennis Petersenin kanssa vielä katsomassa avioniikan huollettavat asiat joista Gps:n toimivuus oli edellisellä legillä näkynyt selkeästi.
Hetken ihmettelyn jälkeen Bjarne Jorsal heitti meidät autolla Odensen rautatie asemalle, josta pääsimme junaan 17.10 paikallista aikaa. Junamatka meni nopeasti (1 h 40 min) kertailessa kaikkea mitä päivän aikana oli tapahtunut.
Hotelliin (http://www.cabinn.com/kbh/city/city.html) emme suoraan suunnanneet, koska kävelimme noin 100 metriä sen ohi. Niinpä teimme iltalenkin tavaroiden kanssa kiertäen Tivolin alueen. Uuden tarkastelun jälkeen totesimme että olimme ottaneet yhden kadun liian aikaisin ja nyt Lassen suunnistus tuotti tulokseen. Tavaroiden jättämisen jälkeen suunnistimme Mongolian Barbecue paikkaan syömään. (http://en.wikipedia.org/wiki/Mongolian_barbecue)
Aamulla olimme hereillä jo hyvissä ajoin ja suuntasimme suoraan kentälle. Automaatista liput ja turvatarkastukseen. Lasse osti kahdet pelastusliivit Air Alphalta ja sekös ihmetytti tarkastajia. Siinä meni 15 min kun tarkastaja soitteli useampaan paikkaan että voiko koneeseen viedä pelastusliivit. Selvitys oli onneksi myönteinen, eli pääsimme koneeseen, kaikki tavarat mukana.
Söimme aamiaisen kentällä ja odottelimme koneen lähtöä. Aika meni nopeasti ja tarkastuksen jälkeen bussilla koneen viereen. Tietysti samalla alkoi sataa joten pikaisesti koneeseen (OH-LKK) ja kohti kotia.
Kentältä suuntana olikin sitten Ilmailumuseo, jossa saman tien alkoi Ilmailuliiton vuosikokous.