Skip to content

CTL koelennetty – valmis kerholaisten käyttöön

Koelento TangoLiman uudella moottorilla on tehty. Kone on saanut nokalleen 180 hevosvoimaisen peruskorjatun Lycomingin myllyn (O-360-A4M) ja uuden potkurin. Ohjaamopuolelta löytyy uusi kaasuvipu ja seosvipu.

Uuden tehokkaamman moottorin välitön hyöty on entisestään kasvanut hyötykuorma ja rivakkaampi lentoonlähtö. Matkalentonopeus ei ole juurikaan aikaisemmasta parantunut ja on nyt melko tarkkaan 105 solmua IAS 75% teholla.

Uusi moottori on nyt sisäänajovaiheessa ja se tuo rajoituksia koneella harrastettavaan lentotoimintaan. Ensinnäkin moottorin öljyt on vaihdettava ensimmäisen kerran jo viiden (5) lentotunnin jälkeen tuntilukemalla 14761.

Lisäksi 50 lentotunnin ajan koneella on lennettävä käytännössä vain matkalentotehoilla 65% – 75% tehoasetus (n. 2400 – 2500 rpm). Liukuja ilman tehoa, läpilaskuja tai sakkausharjoituksia ei saa suorittaa.

Uusi moottori on myös janoisampi kuin ennen ja 75% tehon taulukosta luettu kulutuslukema on  nyt 9,5 usg/h eli noin 36 l/h. Kannattaa kuitenkin tarkkailla polttoaineenkulutusta ja pitää maksimitoiminta-aikana 3,5 tuntia. Polttoaineenkulutus luultavasti elää hieman tämän alkutaipaleen aikana vakiintuen tiettyyn lukemaan aikanaan.

Moottorissa tuntui olevan sellainen ominaisuus, että noin 1000 kierroksen paikkeilla se käy hieman epätasaisesti ja jos sille antaa hitaasti lisää kaasua se käy vain hieman epätasaisemmin. Jos kaasua taas antaa nopeammin lisää, moottori kehrää kivasti. Koneeseen vaihdettaneen kaasutin lähiaikoina.

Päivitetty kuormaus-excel löytyy tästä.

Moottorin uudet tehotaulukot ja käyttöohjeet on tarkoitus saada esille mahdollisimman pian.

Kalusto

Aihe: Jäsenuutiset, Kalusto.

Tags: