Skip to content

Huomioitavaa CTL käytöstä!

CTL:n uuden moottorin alkutaipaleella on huomattu, että moottori syö polttoainetta huomattavasti oletettua enemmän. Tämä on syytä huomioida erittäin vakavasti jokaisella vähänkään pidemmällä lennolla.

Kone kannattaa tankata täysille tankeille aina jokaisen lennon jälkeen, jotta jää käsitys siitä kuinka paljon polttoainetta on kulunut. Koneen voi kuormauksen puolesta huoletta tankata täyteen (tarkista kuitenkin painolaskelma, jotta sinulle muodostuu tuntuma painopisteen asemasta). Mikäli konetta ei määränpääkentällä ole mahdollista tankata, varmista mittatikulla (löytyy koneesta) jäljelläolevan polttoaineen määrä ennen seuraavaa lentoa.

On epäilty, että koneen kierroslukumittari näyttäisi todellista alempia kierroksia ja suuri polttoaineenkulutus voisi johtua siitä, nimittäin moottorin kulutuskäyrä kasvaa nopeasti 75% ylittävillä tehoilla. Kierroslukumittari on määrä testata ensi viikolla. Siihen asti lentäkää max 2400 kierroksilla, joka vastaa 65% – 75% tehoja riippuen mittarin väärinnäyttämästä.

Polttoaineen säästämiseksi kannattaa myös laihentaa EGT mittarin avulla piikkiin ja siitä pari pykälää (50F) takaisin päin. Mikäli laihentamisesta on kysyttävää, kysykää rohkeasti kerholla lennonopettajilta tai muilta piloteilta tai maililla kalusto@mik.fi osoitteesta.

Kalusto

Aihe: Jäsenuutiset, Kalusto.