Uutukainen koulukoneemme OH-IHQ on vihdoin saatu rekisteröityä ja kone on lisätty myös varauskirjaan. Kone on ensisijaisesti hankittu peruskoulutukseen, mutta sitä voi toki myös varata muutenkin harjoitus- ja matkalentoihin. Lentoja varten vaaditaan koneen käsikirjan opiskelu ja sen pohjalta täytetään valmiiksi käsikirjakuulustelu. Tämän jälkeen tulee lentää perehdyttämislento kerhon lennonopettajan kanssa. Tällä hetkellä opettajista tyyppilentoja lentää Antti Kähönen (040-739 4920) mutta muutkin opettajat on tarkoitus perehdyttää koneen ja moottorin operointiin mahdollisimman pian.
IHQ käyttää polttoaineenaan autobensaa (98E5) jota tällä hetkellä tankataan kerholla olevilla vihreillä jerrykannuilla ja suodattimella varustetulla suppilolla, mutta piakkoin tankkaus tulee onnistumaan suoraan tankkiautosta. Jos jerrykannujen ja suodattavan suppilon käyttö ei ole entuudestaan tuttua, kannattaa asia katsoa yhdessä lennonopettajan kanssa.
SRH tulee olemaan viimeviikoisen laskuvaurion takia pitkään pois käytöstä, tässä vaiheessa korjauksien laajuudesta ja aikataulusta ei ole tarkempaa arviota.
Varauskirjat ovat olleet aivan täynnä koko alkukesän, ja SRH:n haverin takia tilanne on taas hiukan huonompi. STL on kuitenkin osoittanut että homma voi toimia hienosti: vuoden alusta 287 tuntia on huikea määrä. Tämä onnistuu kun varauksista tehdään mahdollisimman tarkkaan aiotun lennon mittaisia ja koneen tankkauksia ym sovitaan edellisten lentäjien kesken jo valmiiksi etukäteen – ja ollaan huolellisia koneen käsittelyssä. Tämä on erittäin hienoa ja sujuvaa toimintaa!
Toimitaan nyt IHQ:n kanssa samoin ja otetaan yhdessä kalenteri haltuun: jokaisella tulisi olla maksimissaan 4-5 kpl avointa varausta kerrallaan jotta kaikki halukkaat pääsisivät lentämään mahdollisimman sujuvasti. Jos yhden varauksen puitteissa lentää 2 oppilasta, tämän voi merkitä lisätietoja-kenttään.
Lennonjohto kiitteli MIK:in koneiden radioita, liekö kaluston uudistuminen auttanut kuuluvuuteenkin, vai ovatko uudet oppilaat selkeä-äänisempiä kuin aiemmin? Sellainen viesti lennonjohdosta kuului, että koska STL on nopea kone, kannattaa kiinnittää jo hyvissä ajoin huomiota siihen että ei laskukierroksessa aja edellä menevää liikennettä kiinni ja aiheuta itselleen tukalia tilanteita loppuosalla – hyvään ilmailutapaan kuuluu että otamme kaikki muutkin huomioon! Diamond lentää tarvittaessa myös erinomaisen vakaata hidaslentoa.
Hyviä lentoja ja muistakaa pyyhkiä hyttysenraadot tuoreeltaan!